La webquest "INTERCULTURALITAT I EDUCACIÓ" que trobem a:
és una webquest duta a terme per companys de psicopedagogia de la UOC.
És un recurs fonamental per tractar la interculturalitat d'una manera conjunta entre tot el claustre. Hi ha una gran riquesa de material a la xarxa per a l'alumnat, però aquest en concret és bàsic per al treball anterior amb els nostres alumnes.
És un recurs fonamental per tractar la interculturalitat d'una manera conjunta entre tot el claustre. Hi ha una gran riquesa de material a la xarxa per a l'alumnat, però aquest en concret és bàsic per al treball anterior amb els nostres alumnes.
El context:
Des del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (1996) es defineixen 4 criteris per al desenvolupament de l'Educació Intercultural:
• L'harmonització raonable del respecte a la diversitat cultural i l'aspiració a la igualtat de consideració i possibilitats dels alumnes. L'educació intercultural, assumint les diferències, ha de facilitar l'assoliment d'objectius pragmàtics i igualadors.
• L'harmonització raonable del respecte a la diversitat cultural i l'aspiració a la igualtat de consideració i possibilitats dels alumnes. L'educació intercultural, assumint les diferències, ha de facilitar l'assoliment d'objectius pragmàtics i igualadors.
• Una concepció realista que permeti d'identificar les interrelacions i confusions que a voltes es produeixen entre la cultura minoritària i la cultura de la pobresa, per a diferenciar-les i poder ajudar els alumnes víctimes d'aquesta situació a créixer cap amunt (excel•lència acadèmica) i cap als costats (adaptació de l'ensenyament a les seves peculiaritats culturals).
• Reconèixer que no tots els elements de les cultures tenen el mateix valor. Això significa que en totes les cultures hi ha trets i elements que són criticables i rebutjables des d'un punt de vista epistemològic. Això comporta, en la pràctica educativa, una selecció partint de criteris epistemològics i ètics dels continguts, que permeti de donar a l'alumne el màxim de continguts que puguin ser valuosos per a tothom, independentment del seu origen cultural.
• Assumir que hi ha aspectes culturals més adaptables que d'altres en el marc educatiu escolar, partint de criteris de funcionalitat (sabers necessaris per a viure en el món contemporani), ressonància amb la cultura majoritària (preeminència d'una certa llengua, tradicions, expressions literàries), conjunt de valors i regles comuns (valors democràtics i drets humans). Ara bé, queda clar que caldrà adaptar tots aquests criteris als contextos escolars fortament multiculturals.
Partint de Xavier Besalú (2001) qui considera necessari desenvolupar un aparell teòric sòlid que permeti donar respostes ajustades a la realitat a llarg termini, trobem en aquest un recurs que defineix la base de tota aquesta tasca. Tothom (primer de tot el professorat) necessita adquirir una sòlida competència cultural per viure en context divers culturalment.
La webquest es fonamenta en els factors que determina la UNESCO com a afavoridors del canvi.
Aquesta és una eina que fa possible que la interculturalitat formi part d'un currículum ocult, i és molt completa perquè promou la construcció, des de la individualitat i passant per la col·lectivitat, d'un currículum latent pel que fa al fet intercultural, reflectit en un projecte educatiu coherent i que respon als canvis socials.
L'objectiu:
Com bé s'indica en aquesta webquest l'objectiu final i ambició és que aquesta línia d'escola comuna repercuteixi sobre tot l'alumnat d'un mateix centre, sense diferències d'un grup a un altre, per tant es pretén tractar el fet de la diferència com a riquesa, prèvia reflexió de tot el professorat. Com a potencial educatiu, aquest treball seria el punt de partida guiat per a un centre que vulgui intervenir a consciència sobre aquest fet.
La metodologia i les activitats:
Parteix d'una reflexió individual a nivell de professorat, qui interpreta un seguit de plantejaments.
Ara bé, una de les seves bases és el treball en equip i la col•laboració. Promou el debat i l'acomodació d'uns als altres per tal de definir com a claustre allà on es vol arribar. Això suposa que en certa manera tot el professorat haurà d'anar a renunciant a algunes creences per tal de construir-ne una entre tot el conjunt del professorat que sigui la que respongui a la necessitat d'aquell context en concret.
Implica diferents recursos: llibre, adreces web... tot implicant una motivació.
A qui s'adreça?
És completament recomanable per a aquells instituts (i/o centres educatius) que vulguin debatre i prendre acords sobre com intervenir en un fet que es dóna a les escoles i que moltes vegades per manca d'intervenció i guiatge del professorat fa que es puguin donar conflictes. Hauria d'aplicar-se a tots i cada un dels centres.
Moltes de les activitats que es plantegen poden aplicar-se als alumnes, ja que hi trobem debat, presa de decisions, pel·lícula on podem posar-nos en el lloc de l'altre, reflexió i acords després d'un temps, síntesi i conclusions sobre la interculturalitat. Per exemple pel que fa a l'aula d'acollida trobem l'activitat "posa't al seu lloc" primer per aplicar al professorat i després als alumnes
També seria adient presentar-lo en cursos, relacionats amb la interculturalitat, el currículum i el treball en equip per exemple, organitzats per les institucions autonòmiques educatives, sindicats, universitats... D’aquesta manera es difondria aquest recurs tan valuós per començar a intervenir en la nostra realitat escolar.
Els continguts:
Trobem 3 blocs amb les seves corresponents activitats. Aquests continguts són sobretot actitudinals, sense deixar de banda els conceptes i la importància dels procediments. Són:
1. Conceptes i reflexió sobre la interculturalitat.
2. Resolució de conflictes
3. Aula d’acollida
L’avaluació:
S’aplica un test a tot el professorat on es recopila informació sobre:
- Contacte extern.
- Contacte directe.
- Qualitat del contacte.
- Quantitat del contacte.
- Ansietat intergrupal.
- Normes.
- Avaluació de l’endogrup.
- Conducta.
- Delinqüència.
- Normes i motivació.
- Identitats.
Aquesta avaluació es reflecteix en una graella final referida al treball en equip; recerca amb TIC; elaboració de la tasca; idoneïtat del material elaborat.
Com a conclusió, producte dels moviments migratoris l’educació intercultural, i en aquest cas aquesta webquest, busca donar resposta a la diversitat cultural present a les nostres aules. No busca integrar, sinó conviure en la diferència, on la pedagogia es basa en les diferents cultures educatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada